Dagboek uit Dublin

October 19, 2016

Cursisten Britt (19) en Serena (18) zijn van 24 tot 28 oktober in Dublin om uit te wisselen over zelfsturend leren. Ze houden een dagboek bij over hun belevenissen ter plaatse.

Tijdens de uitwisseling, die kadert in een Europees project tegen schooluitval, leren de deelnemers werken met Self organised learning environments (SOLEs). Via SOLEs nemen jongeren de controle over hun leerproces in handen door het gebruik van het internet.

Hun ervaringen met het project lees je hier:

18 oktober

Vorige week hebben we de kans gekregen om via een Skype-meeting al een SOLE-sessie te volgen. Daar waren we wel alle drie benieuwd naar. Wat ons het meest opviel is hoe rustig en geconcentreerd die jongeren waren. Ze waren tussen de 14 en 17 jaar oud en waren echt gefocust bezig met hun werk. Ook hebben we al bepaalde plannen gemaakt over wat we gaan doen als we in Dublin zijn. Daar horen onder andere uitstappen, kennismakingen met de andere jongeren en eetgelegenheden bij. Wordt zeker vervolgd…

24 oktober

We starten de eerste dag met een kennismaking. We zijn een groep van 19 inclusief leerkrachten. Wat ons opvalt is dat de jongste van de groep 11 jaar is en de oudste 19. We worden geleid door twee studenten van Trinity College, Kate en Donald.

Vandaag bezoeken we de National Gallery met de vraag: ‘Does art have an universal message?’ in ons achterhoofd. We worden in twee groepjes van 5 verdeeld en verkennen het museum om 3 schilderijen als groep te kiezen.

Daarna gaan we in het lokaal ‘Bridge 21’ aan het werk. Hier leren we brainstormen rond de gekozen schilderijen en of deze een ‘universal message’ hebben of niet. Ongeacht hun leeftijd kunnen de jongeren diepe antwoorden geven die enkele verbaasde blikken bij ons opleveren.

‘s Avonds eten we samen een pizza. Het is heel gezellig en zo leren we elkaar nog beter kennen dan overdag. We kijken al zeker uit naar dag twee van het Sole Session project.

25 oktober

In de ochtend leren we met de Finse docent hoe we doelen moeten opstellen. We stellen in groep allemaal onze doelen voor en hoe we deze willen bereiken, maar ook hoe we zullen weten wanneer we deze bereikt hebben.

eurosoleIn de namiddag gaat onze solesessie over de vraag: ‘Hoe kan sociale media veiliger?’. We worden in twee teams gedeeld en discussiëren hier een tijdje over. Daarna stellen we onze bedenkingen voor aan het andere team.

Na de werksessies is het tijd voor ontspanning. We beslissen om the Book of Kells te gaan bezoeken. Het Book of Kells werd rond het jaar 800 geschreven door Keltische monniken en is te bezichtigen in de bibliotheek van de universiteit van Dublin. De bibliotheek alleen al is het bezoeken waard en we blijven er een tijdje rondhangen.

’s Avonds gaan we naar een echte Ierse pub om de lokale fish and chips te proberen.

26 oktober

De laatste dag van de SOLE-sessies wordt geleid door Silvia, leerkracht bij Toekomstonderwijs. Het is vandaag de bedoeling om de sessies en de manier van werken met een ‘Self Organised Learning Environment’ te evalueren.

Voor een van de opdrachten moeten we in groepjes uitleggen hoe de SOLE-sessie van onze dromen er zou uitzien. We mogen zo creatief zijn als we willen. Sommige groepjes maken een rap van de antwoorden, andere maken een mindmap.

Daarna is het echt de beurt aan de jongeren, wij dus, om zonder de volwassenen een plan uit te dokteren om het idee rond de ‘Self Organised Learning Environment’ te verspreiden en bekend te maken bij andere scholen en instituten in onze thuislanden. We verzinnen manieren om de leerlingen en leerkrachten bekend te maken met het idee rond SOLEs op school, maar ook hoe we een oproep kunnen doen op de radio of tv of via sponsorschap.

Na de lunch is het tijd om afscheid van elkaar te nemen. We maken afspraken om met elkaar in contact te blijven via Facebook, Skype en Google.

 

← Terug naar overzicht