Cursisten op uitwisseling naar Finland

November 9, 2017

Twee cursisten en een leerkracht van cvo Toekomstonderwijs trokken in de week voor de herfstvakantie naar Finland om er ervaringen uit te wisselen over zelfsturend leren met Europese partners uit Ierland, Finland en Groot-Brittanni√ę.

Tijdens de uitwisseling, die kadert in een Europees project tegen schooluitval, leerden de deelnemers werken met Self organised learning environments (SOLEs). Via SOLEs nemen jongeren de controle over hun leerproces in handen door het gebruik van het internet.

Stijn, Magda en Silvia hielden een dagboek bij over hun belevenissen ter plaatse.

24 oktober 2017

Bezoek aan Myllysaari

Op 24 oktober zijn we naar Finland gegaan via het vliegtuig. De vlucht ging zeer goed, geen vertraging enz… Toen we aankwamen zijn we per trein naar Lahti gegaan en zijn we daar iets gaan eten. Vervolgens gingen we naar Myllysaari. Wat een klein eiland is aan een meer.
~ Stijn

Op de eerste dag maakten we een korte trip naar het schiereiland in de mooie baai. Even uitwaaien deed ons deugd. Het stadje zelf is niet echt charmant en volledig uit de jaren ’80 zo lijkt. Dat is ook meteen de leeftijd van de gemiddelde bewoner die we zijn tegengekomen. De studenten van de universiteit waren er niet, want het was vakantie. De dag erop gingen we pas de andere deelnemers ontmoeten en erin vliegen.
~Silvia

25 oktober 2017

Samenwerken aan de opdrachten

Eerste ontmoeting met de studenten van New Castle, Dublin en Lahti! Het was een actieve dag, om 9u kwamen we aan in het campus waar iedereen al zat te wachten. De studenten van New Castle & Dublin stelden ons voor welke ervaringen met SOLE ze al hadden. Daarna kregen we ons eerste opdracht: Hoe zou je mensen overtuigen om naar Finland te komen? We verdeelden ons in groepen en maakten een presentatie/affiche… en stelden het aan andere groepen voor. ‘s Avonds gingen we gezellig samen eten met zijn allen in een Italiaans restaurant. Wat een dag!

26 oktober 2017

Het plan: Silvia bekogelen met sneeuwballen!

De dag op het campus begon weer om 9 uur, voor we aan het project begonnen speelden we eerst nog wat kennismakingspelletjes om elkaar beter te leren kennen. Dan was het de bedoeling aan het echt werk te beginnen: het filmpje over SOLE maken, een zware en vermoeiende dag voor mij die goed werd afgesloten met een lekkere burger in een Amerikaans restaurantje.
~ Magda

Op de 26e hebben we het werk dat was voorbereid, verbeterd en verdeeld over groepen. We hebben actief doorgewerkt en hadden veel plezier. Daarna zijn we gaan praten over de volgende dag in Helsinki en gingen naar het hotel.
~ Stijn

Het bleef de hele dag sneeuwen. In Finland strooien ze ook niet, maar gaan gewoon verder met hun dagelijkse leven. Voor ons was de 500 meter naar het hotel toch al een groot, glad avontuur…
~Silvia

27 oktober 2017

Stijn na het klimmen

Trip naar Helsinki! ‘s Morgens vroeg om 8u vertrokken we al naar het station… niet zo gemakkelijk om met valiezen door de sneeuw te gaan (het heeft donderdag een hele dag gesneeuwd). Samen met de studenten verkenden we Helsinki, we bezochten het nationaal museum. In de middag hebben we afscheid genomen en zijn Silvia en ik een wandeling gaan maken, daarna ging Silvia met Stijn naar de klimzaal terwijl ik me bezig hield met de Finse winkels. We verbleven die nacht in een heel speciaal hotel. We hadden de dag afgesloten met een uitstap naar een caf√©.