Zelfsturend leren in Newcastle

March 9, 2017

Drie leerkrachten van Toekomstonderwijs wisselen deze week ervaringen uit over zelfsturend leren met Europese partners uit Ierland, Finland en Groot-Brittannië.

Tijdens de uitwisseling, die kadert in een Europees project tegen schooluitval, leren de deelnemers werken met Self organised learning environments (SOLEs). Via SOLEs nemen jongeren de controle over hun leerproces in handen door het gebruik van het internet.

Silvia, Sofie en Heidi houden een dagboek bij over hun belevenissen ter plaatse.

Maandag 6 maart

Een zeer vroege start. Stipt om 6:40u stappen we in het centraal station Antwerpen op de trein naar Brussels Airport.  Na een rimpelloze reis arriveren we in Newcastle.

Ah, Newcastle, stad van zeven bruggen over de Tyne, de Angel of the North en het Baltic Museum of Contemporary Art. Omdat de workshops en vergaderingen morgen starten, houden we eerst een werkvergadering bij een lekkere cup of tea.  Nadien verkennen we onder andere de Millenium Bridge en het Baltic.  Bij het avondeten verbroederen we met het team uit Ierland om onze gezamenlijke workshop van woensdag te overlopen.

Dinsdag 7 maart

De levenscyclus van de zon uitgebeeld met sjaal.

De levenscyclus van de zon uitgebeeld met een sjaal.

We vliegen erin! In een workshop over de basisprincipes van SOLE (Self Organised Learning Environment) bespreken we eerst de voorwaarden om een SOLE uit te voeren. We proberen het meteen ook uit met een toepassing rond de Big Question: How will the sun change over time?  Drie groepen komen met drie totaal verschillende uitwerkingen van wat we leerden over de voorspelde levenscyclus van de zon.  Boeiend.  We verdiepen ons vervolgens nog wat meer in hoe je Big Sole Questions opstelt.  Niet zo evident… Gelukkig helpen de tips om tot enkele goede voorbeelden te komen.

‘s Namiddags stellen we met de trainees een SOLE samen op basis van twee tentoonstellingen in the Baltic. De grote vraag luidt: “Art touches people, why can’t we touch art?”  De vaste projectmedewerkers zijn onze proefkonijnen. De sessie geeft ons veel goesting om deze methode in Toekomstonderwijs toe te passen.

woensdag 8 maart

Zelfsturend leren is creatief zijn

Zelfsturend leren is creatief zijn

Vandaag is het onze beurt om een sessie te leiden.  We proberen een basic SOLE uit via een rollenspel met deelnemers met één of andere beperking.  Zo kunnen we het punt maken dat een SOLE flexibel of gediversifieerd genoeg moet zijn om daaraan tegemoet te komen.

In de namiddag bezoeken we de George Stephenson middelbare school om een kijkje te nemen in hun SOLE klas.  We zien de leerlingen aan het werk.  We laten ze dezelfde Big Question beantwoorden die we gisteren beantwoordden in de Baltic.  De leerlingen kwamen met nog briljantere antwoorden in minder tijd!

Wordt vervolgd…

← Terug naar overzicht