Getuigenissen

Sara - 38 jaar

“Omdat het al 20 jaar geleden was dat ik mijn diploma Secundair Onderwijs behaalde, was ik op zoek naar een opfriscursus als voorbereiding op een universitaire studie. Nu volg ik bij Toekomstonderwijs enkele wetenschapsmodules zodat ik binnenkort kan starten aan mijn opleiding voor bio-ingenieur.”

Sara - 38 jaar

Andy - 30 jaar

“De leerkrachten stimuleren je om je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Ik vond het een verademing om volwassen gesprekken met hen te voeren.”

Andy - 30 jaar

Emlyn - 29 jaar

“Het is anders dan in het middelbaar, waar je een jaar moet dubbelen als je niet voor alle vakken geslaagd bent. Het modulaire systeem bij Toekomstonderwijs werkt heel motiverend. Je hebt altijd het gevoel dat je vooruit gaat.”

Emlyn - 29 jaar

Samsam - 18 jaar

“Studeren bij Toekomstonderwijs was gemakkelijker dan via de examencommissie. Als je de uitleg in de klas hebt gevolgd, gaan de examens goed.”

Samsam - 18 jaar

Charris - 22 jaar

“Als ik veel last had van mijn ziekte, kon ik dat altijd tegen mijn leerkrachten zeggen. Zij kwamen dan met een oplossing. Zo mocht ik soms wat langer pauze nemen of mijn taken op een laptop doen om mijn polsen te sparen. Ik heb alles gedaan wat de andere klasgenoten moesten doen, maar op mijn eigen tempo.

Ik ben heel fier dat ik heb volgehouden, maar zonder steun van de school was het me nooit gelukt. Toekomstonderwijs is echt mijn redding geweest.”

Charris - 22 jaar

Eva - 43 jaar

“Ik heb altijd hard gewerkt en nooit een diploma nodig gehad, maar na mijn burn-out besloot ik om psychologie te studeren aan de universiteit. Daarvoor had ik eerst een diploma secundair onderwijs nodig.

Ik heb ADHD. Dat betekent dat ik moeite heb met veel omgevingslawaai, bijvoorbeeld tijdens klassikale groepsopdrachten. Gelukkig houden ze er op TKO rekening mee en mag ik mijn examens afleggen in een stille ruimte. Ik krijg ook meer tijd voor testen en taken.”

Eva - 43 jaar

Geert - 44 jaar

“Ik had vooraf schrik dat ik niet zo goed in de klasgroep zou integreren, maar nu mis ik de groepssfeer nog het meeste.”

 

Geert - 44 jaar

Elizabeth - 19 jaar

“Uit de oriënteringsproef Nederlands bleek dat ik nog vaak woordenschat- en lidwoordfoutjes maak. De trajectbegeleider bij TKO stelde voor om remediëringslessen te volgen om mijn school-Nederlands te verbeteren.

De lessen zijn heel creatief. Er zijn geen toetsen, maar je krijgt een evaluatie op basis van je taken. Het belangrijkste aan dit vak is dat je taalkennis verbeterd, wat je zwakke punten ook zijn.”

Elizabeth - 19 jaar

Ann - 47 jaar

“Je bent tegenwoordig niets zonder diploma. Toch had ik nooit gedacht dat het mij zou lukken. Ik ben heel onzeker en denk snel dat iets niet goed is. Gelukkig kreeg ik veel steun van Lut, een van de psychologen in het centrum. Ze leerde me om te geloven in mezelf.

Zonder TKO had ik mijn diploma Secundair Onderwijs nooit behaald.”

Ann - 47 jaar

Debora - 48 jaar

“Het eerste halfjaar was erg moeilijk, ik moest weer leren leren. Maar ik ben heel blij met de ondersteuning van mijn leerkrachten. Je moet uiteraard zelf studeren, maar als het even wat minder gaat, krijg je op het juiste moment een schouderklopje of een bemoedigend woordje.”

Debora - 48 jaar